VoIP staat voor Voice over Internet Protocol en staat voor bellen over een (computer)netwerk zoals internet. Bij VoIP gebruikt men geen analoge (POTS of PTSN) of digitale telefoonlijn (ISDN). VoIP wordt ook weleens IP-telefonie of internettelefonie genoemd.

 

Voor VoIP is geen speciale hardware benodigd. In principe kun je met een computer met internet (en een headset) al bellen. Hiervoor gebruik je een programma op de computer (softphone).

Voorbeelden: Google Talk, Yahoo! Messenger of Skype.

 

Ook de mobiel kan voor VoIP gebruikt worden via apps. Groot voordeel, je belt gratis via WiFi.

Voorbeelden: Viber, iCall, Truphone en iSkoot. E

 

SIP

Je kan tevens met een normaal uitziende (draadloze) telefoon bellen zonder dat je daarvoor een computer of smartphone nodig hebt. Moderne VoIP telefoons werken via SIP (Session Initiation Protocol). Aan SIP kunnen standaard telefoonnummers gekoppeld worden, waardoor je ook voor niet VoIP'ers gewoon bereikbaar blijft. Voor VoIP is afgelopen jaren allerlei apparatuur ontwikkeld waarmee ook (grote) kantooromgevingen goedkoop en gemakkelijk kunnen gaan bellen.

 

Voordelen

Doordat VoIP efficiënt gebruikmaakt van de beschikbare bandbreedte, zijn de kosten vergeleken met traditionele koperverbindingen een stuk lager. Daarnaast leent VoIP zich uitstekend in een oplossing voor Unified Communications waarmee allerlei vormen van communicatie - zoals spraak, fax, voicemail, e-mail en videovergaderen - gebundeld kunnen worden aangeboden op 1 apparaat of computer. Zulke verbindingen kunnen versleuteld worden, wat afluisteren bemoeilijkt. In tegenstelling tot telefooncentrales kunnen VoIP-switches gebruikmaken van reguliere commodity hardware, wat aanzienlijk in kosten kan schelen.

 

Nadelen

Omdat VoIP werkt via het internet, is de verbinding net zo betrouwbaar als het internet. Een goede stabiele verbinding die tevens goed ingesteld wordt is voor VoIP essentieel om betrouwbaar te kunnen bellen.